Dr. Thorsten Rasch
Post-Doctoral Lecturer

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Research interests

Mental representation of time, space, and abstract thought • embodied cognition • music cognition

Teaching

since 1998

Curriculum Vitae

Born 1967 in Hagen/Westf., Germany.

1986-1994 Study of Psychology and Philosophy at the Westfälische-Wilhelms-Universität zu Münster
1994 Diploma in Psychology
1996-2000 Research assistant and visting lecturer for cognitive psychology and research methods at the Department of General Psychology / Sleep Laboratory (University of Münster)
2001-2006 Research assistant at the Department of General und Educational Psychology (University of Koblenz-Landau)
2006 Dr. phil.
2006-2014 Post-doctoral lecturer at the Department of General und Educational Psychology (University of Koblenz-Landau)
since 2014 Post-doctoral lecturer at the Department of Cognitive Psychology (University of Koblenz-Landau)

Memberships

Society for Gestalt Theory and its Applications (GTA)

Publications

Baadte, C., Rasch, T., & Honstein, H. (2015). Attention switching and multimedia learning: The impact of executive resources on the integrative comprehension of texts and pictures. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(4), 478-498. doi:10.1080/00313831.2014.965785.

Hochpöchler, U., Schnotz, W., Rasch, T., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., Schroeder, S., & Baumert, J. (2013). Dynamics of Mental Model Construction from Text and Graphics. European Journal of Psychology of Education, 28(4), 1105-1126. DOI: 10.1007/s10212-012-0156-z.

Sarti, J., Schnotz, W. & Rasch, T. (2010). Einfluss der sequentiellen Darbietung unterschiedlicher Bildformate. In B. Schwarz, P. Nenniger & R. S. Jäger (Hrsg.), Erziehungswissenschaftliche Forschung - nachhaltige Bildung. Beiträge zur 5. DGfE-Sektionstagung "Empirische Bildungsforschung" / AEPF-KBBB im Frühjahr 2009 (Bd. 28, S. 313-317). Landau: Verlag Empirische Pädagogik.

Lowe, R. K., Rasch, T., & Schnotz W. (2010). Aligning affordances of graphics with learning task requirements. Applied Cognitive Psychology. DOI: 10.1002/acp.1712.

Meyer, K., Rasch, T., & Schnotz, W. (2010). Effects of animation's speed of presentation on perceptual processing and learning. Learning and Instruction, 20, 136-145.

Rasch, T., & Schnotz, W. (2009). Interactive and non-interactive pictures in multimedia learning environments: Effects on learning outcomes and learning efficiency. Learning and Instruction, 19, 411-422.

Meyer, K., Rasch, T., & Schnotz, W. (2008). Sequenced presentation of high and low speeds when learning with an animation. In A. Maes & S. Ainsworth (Eds.), Exploiting the opportunities: Learning with textual, graphical, and multimodal representations (pp. 148-151). Tilburg, NL: Tilburg University.

Schnotz, W. & Rasch, T. (2008). Functions of animation in comprehension and learning. In R. K. Lowe & W. Schnotz (Eds.), Learning with animation. Research implications for design (pp. 92-113). New York: Cambridge University Press.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2006). Lernen ermöglichen - Lernen erleichtern. Was die Cognitive Load Theorie (wirklich) empfiehlt (S. 183-204). In I. Hosenfeld & F.W. Schrader (Hrsg.), Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven. Münster: Waxmann.

Rasch, T. (2006). Verstehen abstrakter Sachverhalte. Semantische Gestalten in der Konstruktion mentaler Modelle. Berlin: wvb.

Schnotz, W. & Rasch, T. (2005). Enabling, facilitating, and inhibiting effects of animations in multimedia learning: Why reduction of cognitive load can have negative effects on learning. Educational Technology Research and Development, 53(3), 47-58.

Hoffmann, R. M., Rasch, T. & Schnieder, G. (1996). Fragebogen zur Erfassung allgemeiner Persönlichkeitsmerkmale Schlafgestörter (FEPS-I). Göttingen: Hogrefe.

Hoffmann, R. M., Rasch, T., Schnieder, G., Schürmann, H., Paterok, B., Müller, T. & Becker-Carus, C. (1995). Allgemeine Persönlichkeitsmerkmale Schlafgestörter - Entwicklung und Validierung eines klinischen Tests (S. 202-214). In C. Becker-Carus (Hrsg.), Aktuelle psychophysiologische Schlafforschung. Münster: Lit-Verlag.

Hoffmann, R. M., Schnieder, G., Rasch, T., Schürmann, H., Paterok, B., Müller, T. & Becker-Carus, C. (1995). Spezifische Persönlichkeitsmerkmale Schlafgestörter - Weiterentwicklung und Validierung eines klinischen Tests (S. 215-226). In C. Becker-Carus (Hrsg.), Aktuelle psychophysiologische Schlafforschung. Münster: Lit-Verlag.

Conference Contributions

Frölich, R. & Rasch, T. (2016, März). Kognitive Methoden prospektiver Zeitschätzung - Eine Frage der Gedächtnisaktivierung? Poster präsentiert auf der 58. TeaP, Heidelberg.

Baadte, C. & Rasch, T. (2014, Oktober). Die Bedeutung der zentral exekutiven Kapazität für das Verstehen illustrierter Texte. Poster präsentiert bei der International Conference of Executive Functions, Stuttgart.

Schnotz, W., Hochpoechler, U. Rasch, T., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., & Baumert, J. (2013, April). Strategies of text-picture integration when reading illustrated text. Roundtable Presentation at the AERA Conference, San Francisco, CA, USA.

Hochpöchler, U., Rasch, T., Schnotz, W., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., Schroeder, S., & Baumert, J. (2012, September). Alters- und schulspezifische Unterschiede im Aufbau mentaler Repräsentationen anhand von Text und Bild. Poster auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.

Schnotz, W., Hochpöchler, U., Rasch, T., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., & Baumert (2012, August). Information access patterns of students working on text-picture integration tasks. Paper presented at the Conference of the EARLI SIG 2 ‘Comprehension of Text and Graphics’, Grenoble, France.

Baadte, C., Rasch, T., & Honstein, H. (2012, April). The role of focus switching in learning with multiple external representations. Poster präsentiert auf der 54. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Mannheim.

Schnotz, W., Hochpöchler, U., Rasch, T., Ullrich, M., Horz, H., McElvany, N., & Baumert (2012, April). Dynamics of mental model construction from text and graphics. Paper presented at the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association, Vancouver, Canada.

Schnotz, W., Ullrich, M., Horz, H., Rasch, T., McElvany, N., Lintfort, K., Baumert, J., (2011, August). Assessment of Text-Picture Integration Difficulties in Reading Comprehension. Paper presented at the 14th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, Great Britain.

Hartig, K., Schnotz, W., Geißert, M. A., Rasch, T., & Seufert, T. (2010, September). Effekte der sequentiellen Präsentation verschiedener Geschwindigkeiten beim Lernen mit einer Animation. Vortrag, gehalten auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen.

Baadte, C., Schnotz, W., & Rasch, T. (2009, September). Demonstration eines Präsentations- und Tracking-Tools zur Erfassung von Feedbackeffekten beim Selbstregulierten Lernen im Bereich der Text-/Bildintegration. Vortrag auf der 12. Fachgruppentagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Saarbrücken.

Schnotz, W., Rasch, T., Hauck, G. & Schwartz, N. H. (2009, September). Multiple mentale Repräsentationen beim Verstehen von Bildern. Vortrag auf der 12. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psycholgie (DGPs), Saarbrücken.

Lowe, R., Schnotz, W., Rasch, T. (2009, August). Aligning affordances of graphics with learning task requirements. Paper presented at the 13th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.

Sarti, J., Schnotz, W., Rasch, T. (2009, August). The influence of sequence of text and picture on learning efficiency. Paper presented at the 13th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Amsterdam, Netherlands.

Meyer, K., Schnotz, W., Geißert, M. A., & Rasch, T. (2009, August). "Zooming in" or "zooming out" – Sequenced presentation of speeds when learning with an animation. Vortrag auf der 13. Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Amsterdam, Niederlande.

Sarti, J., Schotz, W. & Rasch, T. (2009, März). Einfluss der sequentiellen Darbietung unterschiedlicher Bildformate auf Lernerfolgsmaße. Vortrag, gehalten auf der 72. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Landau.

Meyer, K., Rasch, T., & Schnotz, W. (2008, August). Sequenced presentation of high and low speeds when learning with an animation. Vortrag auf der Tagung der Special Interest Group (SIG) "Comprehension of Text and Graphics" der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) in Tilburg, Niederlande.

Sarti, J., Schnotz, W., Horz, H., & Rasch, T.  (2008, August). Consecutive presentation of text and pictures in multimedia learning. Poster presented at the Meeting of the EARLI SIG 2 Comprehension of Text and Graphics, Tilburg, Netherlands.

Sarti, J., Rasch, T., Schnotz, W., & Horz, H. (2008, August). Einfluss der sequentiellen Darbietung von Text und Bild auf Lernzeit und Lernerfolg. Vortrag auf der 69. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung, Kiel.

Meyer, K., Rasch, T., & Schnotz, W. (2008, July). Effects of presentation speed on learning dynamic information from animations: An eye-tracking study. Paper presented in the Symposium ‘Constructing dynamic mental models from external representations‘ at the XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Sarti, J., Rasch, T., Schnotz, W., & Horz, H. (2008, July). Effects of consecutive presentation of text and picture on learning. Paper presented in the Symposium ‘Constructing dynamic mental models from external representations‘ at the XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Rasch, T., Sarti, J., Schnotz, W., & Horz, H. (2008, July). Are there strategies for visual scanning of diagrams? Paper presented at the XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Rasch, T. (2008, July). Abstract thought - A challenge for theories of embodied cognition. Poster presented at the XXIX International Congress of Psychology, Berlin, Germany.

Meyer, K., & Rasch, T. (2008). Effects of playing rate when learning with animated displays. Poster auf der Tagung der American Educational Research Association (AERA) in New York, USA (24. - 28. März 2008).

Rasch, T. (2007, November). What's the use of eyetracking? Approaches to learning with multiple representations. Paper presented at the Second Eye Tracking and Multimedia Workshop, Dijon, France.

Rasch, T. (2007, Oktober). Markov-Modelle zur Auswertung von Eyetracking-Daten. Vortrag auf dem 'Eyetracking-Workshop', Freiburg.

Sarti, J., Horz H., Rasch, T. & Schnotz, W. (2007, September). Sequenzabhängigkeit der Wissenskonstruktion aus multiplen, externalen Repräsentationsformaten. Vortrag auf der 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Berlin.

Meyer, K., Schnotz, W., & Rasch, T. (2007, September). Unterschiedliche Ebenen der Dynamik beim Lernen mit Animationen. Vortrag, gehalten auf der 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) in Berlin.

Schnotz, W., Horz, H., Rasch, T., & Mortensen, C. (2007, August). Understanding the dynamic of a human disaster. Paper presented at the 12th Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.

Meyer, K., Rasch, T., & Schnotz, W. (2007, August). Effects of the playing rate on perceptual and cognitive processing of animations. Paper presented at the 12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction, Budapest, Hungary.

Wagdarikar, S., Rasch, T., & Schnotz, W. (2007, August). Analyzing the Key-Frames Selected by Subjects with Different Domain Knowledge while Learning from Animation. Poster session presented at the JURE 2007 Pre-Conference, Budapest, Hungary.

Meyer, K., Schnotz, W., & Rasch, T. (2007, July). Focusing on different levels of dynamics in learning from animation. Poster, vorgestellt auf der Summer Academy on Educational Measurement der DFG in Berlin.

Schnotz, W., Lowe, R.K, Rasch, T., Meyer, K., & Wagdarikar, S. (2007, April). Focusing on Different Levels of Dynamics in Learning From Animation. Paper presented at the '2007 AERA Annual Meeting', Chicago, USA.

Sarti, J., Rasch, T., Schnotz, W. & Kürschner, C. (2007, März). Kreisdiagramm oder Baumdiagramm - Einfluss der Bildoberflächenstruktur auf den Lernerfolg in Abhängigkeit von der Instruktion. Vortrag auf der der 69. Tagung der Arbeitsgruppe Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Wuppertal.

Meyer, K., Rasch, T. & Schnotz, W. (2007, März). Effekte der Abspielgeschwindigkeit auf die perzeptuelle und kognitive Verarbeitung von Animationen. Vortrag auf der 4. Tagung der Sektion 'Empirische Bildungsforschung' der DGfE, Wuppertal.

Schnotz, W., Cierniak, G., Pierolt, G., & Rasch, T. (2007, March). Constraints on germane cognitive load. Paper presented at the International Conference on Cognitive Load Theory, Sydney, Australia.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2006, October). Figurative Priming Facilitates Comprehension of Abstract Sentences. Poster session presented at the 13th Herbstakademie 'Cognition and Embodiment', Ascona, Switzerland.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2006, September). Mentale Modellkonstruktion beim Verstehen abstrakter Sachverhalte. Vortrag auf dem 45. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Nürnberg.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2005, Mai). Lernen ermöglichen, Lernen erleichtern? Was die Cognitive-Load-Theory wirklich empfiehlt. Vortrag im Kolloquium des Fachbereichs 8 der Universität Koblenz-Landau, 18.5.2005.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2004, April). Verstehen abstrakter Sachverhalte: Bildhaft-kinästhetische Schemata in der Konstruktion mentaler Modelle. Vortrag auf der 46. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Gießen.

Rasch, T. & Schnotz, W. (2003, August). On Gestalt-Qualities of Mental Models: Kinesthetic Image Schemas in Comprehending Verbal Information. Paper presented at the 10th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Padova, Italy.